Water en ijs!

31 januari 2016 - Åbo, Finland

Ons plan was dus nog om samen twee dagen de stad te gaan verkennen nu Ramon er nog is. We hadden een mooie wandelroute gevonden die we wel graag wilde gaan wandelen de volgende dag. Met dat idee gingen we dan ook naar bed.

Dinsdag 26-01-2016

Voordat we de wandeling konden gaan maken moest ik eerst nog s’ochtends naar de Universiteit om kennis te gaan maken met Heli. Dit is de docent die mij tijdens al mijn stages gaat begeleiden. Ze was erg vriendelijk en heeft me de gehele school laten zien. Dit is een school waar ze alleen verpleegkunde aanbieden. Ze wist dus niet heel veel af van de verloskunde. Maar dit is geen probleem omdat zij eigenlijk alleen maar zorgt voor alle contacten met het ziekenhuis. Mijn beoordeling worden gedaan door de vroedvrouwen waar mee ik werk in het ziekenhuis. Ze vertelde me over de procedures rond stages hier in Finland. Zo ben je als student bijvoorbeeld niet verplicht om late diensten of nacht diensten te draaien. Ook in het weekend ben je niet verplicht om te werken :). Ik denk dat ik dit toch wel ga doen omdat je dan ook de werking van de andere diensten ziet, dat wisselt namelijk nog wel eens van elkaar. En ook af een toe een beetje afwisseling (ik bedoel eigenlijk uitslapen) kan ook wel fijn zijn!. Na het gesprek met Heli was ik helemaal klaar om maandag te beginnen op stage:)

Wat ik al merkte toen ik naar de Universiteit liep en ook toen ik terug liep was dat de sneeuw aan het smelten was. Het was boven 0 graden en smolt alles van de daken. Dit resulteerde in drab op de weg. En veeeeeeel ijs. Al het water dat op de koude straat lag bevroor namelijk wel. En dit werd ijs. Het was dus een grote ijsbaan de weg. Je van A naar B verplaatsen was echt op eigen risico. Het duurde me daarom ook 5 min later om weer thuis te komen.

Thuis aangekomen vertelde ik tegen Ramon dat het eigenlijk niet echt lekker weer was buiten. Ondertussen was het ook begonnen met regenen. Het was dus helaas echt niet mogelijk om de wandeling te gaan maken :(. We moesten onze plannen aanpassen.

We hebben besloten om naar het museum Aboa Vetus & Ars Nova te gaan. Dit museum bestaat uit delen. Het eerste deel gaat over de geschiedenis van Turku. Hier kan je ook oude delen van de oude stad zien. Ook ben ik te weten gekomen dat Turku vroeger eigenlijk de hoofdstad was van Finland. En dat een groot deel van de stad verwoest is in 1827. Toen was de grote Fire of Turku. Het was erg leuk om iets meer te weten te komen over deze stad. Het tweede deel van het museum was iets minder interessant vonden we. Het eerste stuk ging over poppenhuizen door de eeuwen heen. Dit was op zich nog wel leuk om te zien. Er waren soms echt super grote poppenhuizen bij. Het tweede stuk ging over kunstwerken. Ik vind het nog wel leuk om naar te kijken maar Ramon had er iets minder interesse in!

Na het museum besloten we maar weer naar huis te gaan en vanavond hier ook te blijven. Na allebei een aantal keer bijna te zijn gevallen waren we namelijk erg blij om veilig weer thuis te zijn :)

Woensdag 27-01-2016

Jaaa de drab buiten is weg!. Helaas is er ijs voor terug gekomen :(. Nog steeds dus super slecht weer. Wel geen regen vandaag. Onze eerste uitdaging van vandaag was om de boardingpass van Ramon te printen op school. Dit was nog een uitdaging. Want hoe komt je document naar de goede printer? En wat bedoelen ze allemaal precies? (staat namelijk allemaal in het Fins). Uiteindelijk was het gelukt en hadden we onze eerste uitdaging met succes afgerond. Onze tweede uitdaging was om naar het Biological Museum te gaan. Dit is een museum waar alle dieren zijn opgezet die hier in Finland leven. Het was een erg leuk museum. De dieren waren erg mooi en sommige erg indrukwekkend. Zo was de bruine beer en de elanden wel erg groot, groter dan ik had gedacht!.

Daarna zijn we nog heerlijk iets wezen drinken in de binnenstad met uitzicht op het Marktplein! En om onze laatste avond samen goed te vieren zijn we hier nog uit eten geweest bij Heli. Dit is een bekend restaurant hier in Turku waar je allemaal Amerikaanse gerechten kan bestellen! Het heeft mij goed gesmaakt kan ik zeggen :)

Donderdag 28-01-2016 :(

Vandaag om 14.55u vliegt Ramon weer naar huis. Voordat we richting het vliegveld gingen we eerst nog naar de Kathedraal van Turku. Dit is eigenlijk wel de hoofd attractie van Turku en ik snap nu helemaal waarom. Hij is ten eerste echt enorm groot. En van binnen is hij prachtig. Al het glas in lood en de mooie gouden beeldjes echt de moeite waard om naar toe te gaan!.

Daarna was het toch echt tijd om afscheid te nemen van mijn grote liefde :(. Eerst nog even wat gedronken op het vliegveld. We waren namelijk te vroeg. Er gaan hier gemiddeld maar 7 vliegtuigen per dag. Je hoeft dus niet anderhalf uur van tevoren op dit vliegveld te zijn. Toen Ramon eindelijk zijn koffer kon inchecken was dit een rij van 5 man denk ik... dit ging dus lekker snel (want er waren 2 stewardessen). En daar ging hij dan door de douane heen. Dit was best een moeilijk moment voor ons allebei. Maar we weten dat we elkaar weer snel gaan zien en dat er altijd nog iets bestaat als facetime en skype (wat zouden we zonder moeten).

S’ avonds had ik een rustig avondje alleen in mijn appartement.

Vrijdag 29-01-2016

Vandaag een belangrijke dag! Om half 10 ga ik mijn resultaten halen van de testen die in het begin van de week heb laten doen. Deze moeten goed zijn anders mag ik niet beginnen op stage.

En ze waren allemaal GOED!!! YEAAHH ik mag dus nu officieel beginnen aankomen maandag op stage. Vandaag heb ik daarom ook de rest van de dag veel dingen voorbereid voor mijn stage.

Ps. Het wordt wel weer beter om te lopen buiten. Het dooit nog steeds dus het ijs verdwijnt langzaam

Zaterdag 30-01-2016

WASDAG :). Vandaag lekker alles schoon gemaakt en gewassen. Ik merk nu pas hoe blij ik ben met een vaatwasser en wasmachine in het appartement. Nier meer met je was naar de wassalon lopen, of meeslepen naar NL vanuit Antwerpen. En al je vaat gewoon weg zetten in de vaatwasser en aanzetten :)

Ohja vandaag begon ook de verkoop van Tomorrowland tickets. Dat heeft ook nog een uur ingenomen. Helaas geen kaarten kunnen krijgen. Volgende week dus weer proberen!

Vanavond ben ik door Catherine uitgenodigd om samen met haar, haar vriend en het zusje van haar vriend pizza te gaan eten en wat te gaan drinken. We gingen naar pizzeria Dennis. Een bekende pizzeria hier in de stad. En dat kon je ook wel merken het was super druk en zat helemaal vol. Toen we binnenkwamen kregen we ook al te horen dat we minimaal een uur op onze pizza moesten wacht. Gelukkig hadden ze een koud buffet en konden we onze magen al een beetje vullen. Oh ja ze hebben hier niet gewoon een pizza margarita of hawai. Bijna alle pizza's zijn met vis en vlees. Zo had ik bijvoorbeeld een pizza met scampi's, salami, ananas, emmentaler kaas en blauwe kaas. Best een rare combinatie zou je denken. Maar hij was eigenlijk wel heel lekker.

Daarna zijn we nog wat wezen drinken bij Target. En bekent restaurant/bar in Turku. De vriend van Catherine had hier gewerkt. Dat betekende dus....GRATIS gin-tonics. De keuze was wel moeilijk. Ze hebben hier namelijk 100 verschillende soorten. Ik had er uiteindelijk één met rozemarijn en bosbessen. Die was erg lekker :). Target is een restaurant waar je ook in de kelder kan eten. In de kelder zijn oude kamers van oude huizen te vinden. En erg leuke plek dus om wat te eten en ik denk dat ik dit zeker ook nog wel een keer ga doen! De avond was zeer geslaagd en het was erg leuk om deze mensen te leren kennen. Ze waren erg vriendelijk en hebben enorm gelachen.

Zondag 31-1-2016

Morgen begint het dan mijn stage hier in Turku. Vandaag stond dan ook vooral in het voorbereiden hierop. Na het uitslapen natuurlijk ;). Ik denk dat ik er helemaal klaar voor ben. Ik heb heeeel veel zin om morgen te beginnen. Morgen hoef ik pas om 09.00u te beginnen. Ik zal nu ik begin op stage minder tijd hebben om mijn blog zo uitgebreid bij te houden. Maar ik ga proberen jullie op de hoogte te houden van al mijn ervaringen hier in Turku!

Ps. Al het ijs is nu weg!

1. Regien:
    31 januari 2016
    geweldig verhaal en leuk dat je het zo naar je zin heb
    groetjes van ons
  2. Marian van Doorn:
    31 januari 2016
    Lieverd wat een leuk verhaal en wat fijn toch dat al je testen goed zijn, nu klaar om te starten en papa en ik wensen jouw dan ook veel succes en veel leer plezier op stage. Dikke van ons.
  3. Gemma van der kroef:
    1 februari 2016
    hou femke,
    leuk verhaal. zie het zo voor me. Goed dat je niet gevallen bent. Succes met je stage vandaag. groetjes Gemma
  4. Wilma van Doorn:
    1 februari 2016
    Klinkt goed Femke. Ze zeggen niet voor niets: 'Wie ver reist kan mooie verhalen vertellen'.
    Ik heb de afbeeldingen van de kathedraal gezien op Google, dus reis ik een beetje met je mee. Veel plezier 'op stage'. Wilma