Eerste weken stage!

19 februari 2016

Zo ondertussen ben ik alweer ruim twee weken stage aan het lopen op de materniteit/ kraamafdeling van het Universitair ziekenhuis van Turku.

De eerste weken waren best even wennen. Het kost altijd veel energie om weer te wennen aan een nieuwe plek, en een andere manier van werken. Daarbij komt ook nog dat ik natuurlijk Engels moet praten. Ook dit kost meer moeite dan gewoon Nederlands praten haha. Maar ik mag zeker niet klagen denk ik :)

De vroedvrouwen hier zijn allemaal heel vriendelijk. Ze gaan hier heel goed om met studenten. Dit zorgt er mede voor dat dit voor mij een hele fijne ervaring is. Ik voel me hier echt op mijn plek en vooral heel erg welkom.

Het ziekenhuis is wel minder luxe dan het bij ons tegenwoordig is. Maar de kamers zijn van alle gemakken voorzien die je nodig hebt tijdens het verblijf in het ziekenhuis. Kon helaas geen foto's maken op de afdeling omdat de kamers elke dag tot nu toe vol liggen. Maar misschien kan het de komende dagen nog :).

De werkwijze is wel heel anders dan ik gewend ben en dit was zeker de eerste dagen heel erg wennen. Kort samengevat zijn de Finse mensen heel erg op zichzelf en dit vind je terug in de zorg. De pas bevallen vrouwen dragen een groot deel bij in hun eigen zorgproces wat ik eigenlijk wel als heel positief ervaar. Ook is hier veel meer persoonlijk contact tussen vroedvrouw en patiënt. Je hebt als vroedvrouw namelijk niet zoveel patiënten waardoor je echt tijd hebt om met de patiënten een gesprek te voeren. Omdat je minder patiënten hebt en omdat je ook minder zorgen moet uitvoeren voelt het voor mij een beetje als relaxed werken. De materniteit stages die ik tot nu heb gehad waren totaal anders. Hier lagen veel meer kraamvrouwen met veel minder vroedvrouwen. Hier was je dus de hele dag eigenlijk heen en weer aan het rennen. Hier is dat een stuk minder waardoor dit ten goede komt aan de informatie die je kunt geven aan de patiënten.

Zoals ik net schreef is hun manier van werken heel anders dan ik gewend ben te doen. De vroedvrouwen hier zijn heel erg geïnteresseerd in hoe het bij ons er aan toe gaan. Dit is heel erg leuk. Zo leer ik van hun en hun van mij! Aankomende woensdag ga ik ook een korte presentatie geven voor de vroedvrouwen hier over onze manier van werken.

Daarnaast heb ik al twee feestdagen mogen meemaken op de afdeling. Op 5 februari was het Runeberg dag. Op deze dag wordt de verjaardag gevierd van Johan Ludvig Runeberg. Hij was een nationale dichter die het gedicht "Vårt land" schreef. Vårt land is de tekst van het nationale volkslied van Finland. Eigenlijk wordt dus gewoon stil gestaan bij Finland. Op deze dag eten ze Runeberg tarte. Dit is een klein heel zoet gebakje. Ik kon er dus niet aan ontkomen om deze te eten en ze smaakte goed :). En ook Valentijnsdag wordt hier uitgebreid gevierd met ETEN. Je kan het niet zo gek bedenken of het lag op de eet tafel van de afdeling. Wel 15 verschillende soorten broodjes en gebakjes. Finnen houden dus wel van lekker eten kan je zeggen :)

Veder heb ik niet zoveel vrije tijd gehad om meer te zien van de stad en omgeving. Gelukkig krijg ik de komende weken iets meer vrije tijd en hoop ik meer te kunnen zien.

Ook krijg ik veel vragen over hoe ik hier woon. Dus voor degene die nieuwsgierig hier naar zijn onderaan heb ik er foto's van toegevoegd.

Tot slot wat Finse woordjes die ik veel gebruik:

-       Hallo = hei / moiika

-       Moeder= äiti

-       Borstvoeding= rinta

-       Vader = Isa/ mies

-       Baby = vauva

-       Meisje = tytto

-       Jongen = poika

-       Bedankt = kiitos

Tot het volgende verhaal xx

Ps. alle sneeuw is weg en het is redelijk warm voor de tijd van het jaar (rond 0 graden)

1. Regien:
    19 februari 2016
    Weer leuk geschreven femke tot gauw x
  2. Odile Klok:
    20 februari 2016
    Hoi Femke,
    Leuk dat je een blog hebt! Van je moeder hoorde ik al dat je het naar je zin hebt en dat het heel anders is dan bij ons. Mooie ervaring denk ik.
    Mij zou het wel bevallen dat ze daar alles vieren met ETEN;)
    Veel plezier in je werk verder!