Lapland :)

5 april 2016 - Rovaniemi, Finland

Ondertussen zit mijn reis naar Lapland er  op, en wat was het geweldig!!  Wat heb ik genoten van de sfeer, mooie natuur en natuurlijk ook mijn lieve vriendje :). Hieronder een kort verslagje wat we allemaal gedaan hebben.

Op onze eerste dag zijn we naar het wel bekende Santa Claus Village geweest. Dit is een klein dorpje waar de Kerstman woont. Hier kan je dan ook het hele jaar de Kerstman ontmoeten. En natuurlijk niet zijn rendieren vergeten. Veder kan je hier nog naar zijn postkantoor kijken waar hij jaarlijks duizenden brieven ontvangt van kinderen over de hele wereld. Ook bouwen ze hier in de winter altijd een snowhotel. Dit is dus een hotel wat helemaal opgebouwd wordt uit sneeuw. Binnenin vind je kleine kamers met de mooiste sculpturen! Erg mooi om te zien allemaal. En door dit dorpje loopt ook precies de noordpoolcirkel. Deze hebben we dan ook op onze eerste dag al doorkruist :)

Maandag was de dag dat we onze huskytocht gepland hadden. Dit was echt een geweldige ervaring. Om zelf zo’n slee te besturen is erg leuk maar ook wel zwaar. Je moet toch redelijk vaak nog een beetje corrigeren. Maar die honden die kunnen rennen!. Je moest daarom ook echt als je stil stond te allen tijde je voet op de rem houden, anders rende ze gewoon net zo hard weer door.  Wat een prachtige ervaring was het en wat een prachtige honden zijn het. En ik kon het natuurlijk niet laten om met een puppy van 6 weken te knuffelen :). Omdat het behoorlijk koud was moet je soort overal aan. Die zorgt er voor dat je tijdens de tocht goed warm blijft. Charmant zijn ze niet maar ze hielpen zeker tegen de kou! (Dat zijn dus die blauwe pakken die we meerdere keren aan hebben op de foto’s).

Dag 3 alweer in Lapland. Vandaag een redelijk rustige dag. Eerst zijn we naar het Arktikum museum geweest. Hier kan je alles vinden over het ontstaan van Lapland, en de culturen die hier leven. In het hoge noorden leven namelijk nog steeds de Sami’s. Deze hebben een aparte taal en zeker een aparte kledingstijl als je het mij vraagt. Ook kon je hier veel informatie vinden over de natuur die ze hebben in Lapland. Veel informatie dus om te verwerken maar wel leuk om iets meer over de omgeving te weten.

S ’avonds zouden we naar het Noorderlicht gaan kijken. Ze gaven een heldere avond op dus de kans was redelijk groot dat we het konden zien. En we hebben het gezien!! Wat bijzonder zeg om een soort cirkel achtig licht te zien. Het beweegt en is het ene moment erg sterk aanwezig en dan weer minder. Het was helaas niet zo groen als dat je altijd op de kaarten en folders ziet. Daarom was het ook niet mogelijk om met onze telefoon een foto ervan te maken. Dit lukte echt alleen als je een hele goede camera bij je had. Maar we hebben het gezien en het was een super bijzondere ervaring, eentje om niet snel te vergeten!

Na een kort nachtje stond het volgende alweer op het programma. We zouden vandaag een leuke dag in het bos gaan beleven. Vandaag hebben we dingen gedaan die je doet als er zoveel sneeuw en ijs is. We hebben namelijk gesleed, worstjes gebraden boven een kampvuur, gewandeld en gevist in de bevroren rivier. En actieve maar erg leuke dag hebben we samen beleefd. Dit was tevens ook onze laatste dag in Lapland. Maar natuurlijk konden we dit maar op 1 goede manier afsluiten. We zijn in een typisch Laplands restaurant Rendier gaan eten. Hier eten ze Rendier altijd op speciale momenten. En nog een leuk feitje; er wonen meer rendieren in Lapland dan mensen. We moesten dit dus geprobeerd hebben voordat we weer richting huis vertrokken. We vonden het allebei erg lekker en het is ook zeker aan te raden om eens te eten.  Het was een heerlijke avond om deze vakantie goed af te sluiten.

De volgende dag zouden we allebei weer terug naar “huis” gaan. Samen vlogen we naar Helsinki en vanaf hier zou Ramon terug naar Amsterdam vliegen en ik weer naar Turku.

Ondertussen heb ik alweer 4 diensten gedraaid op de verloskamers.  En ook heb ik mijn eerste stuitbevalling kunnen doen!! (als niet het hoofd eerst komt maar de kont). Ik vind het ook wel weer leuk om aan het werk te zijn. Ik voel me hier zo op m’n gemak en kan echt mijn beroep bijna volledig zelfstandig uitvoeren.

Vandaag over 3 weken zal ik alweer naar Nederland vliegen. Nu begint ook wel de zin te komen om weer naar huis te gaan en iedereen weer te zien. Maar ik ben ook wel blij dat ik hier nog 3 weken kan zijn en zo echt alles goed af te sluiten, en natuurlijk nog 10 bevallingen te doen zodat ik er straks 40 heb en officieel kan afstuderen.

Ik zal de komende weken vooral stage aan het lopen zijn. Maar vrijdag avond vertrek ik samen met mijn huisgenootje naar Stockholm. Vanaf Turku kan je namelijk een cruise schip naar Stockholm nemen. Je vaart dan 1 nacht op zee en komt s’ochtends vroeg aan. En s’avonds vaar je weer terug. De toch duurt ongeveer 12 uur en er is natuurlijk van alles te doen op een cruise schip. Ik heb er erg veel zin in want Stockholm schijnt en erg mooie stad te zijn en met een grote cruise boot varen zal ik ook niet zo snel meer doen!

Ik hou jullie op de hoogte!

1. Regien:
    5 april 2016
    wat een avontuur !!!prachtige foto,s tot snel xxx
  2. Marian van Doorn:
    5 april 2016
    Wat een overgetelijk avontuur !! Mooie foto's en wat een prachtige honden. Succes de laatste weken lieverd
  3. Gemma van der kroef:
    Hoi,

Leuk die foto's. Het ziet er inderdaad erg koud uit, maar met die overall en de termokleding is het vast wel te doen. En wat een schattig hondje, je zou hem zo meenemen.
    Het rendiervlees zag er ook erg lekker uit. Krijg gelijk honger. Sterkte nog even de aankomende 3 weken, En ik duim voor je dat je het aantal bevallingen gaat halen. Veel plezier straks in Kopenhagen.

groetjes gemma
  4. Dolly:
    5 april 2016
    Wauw, wat een avontuur! Super!
    Veel plezier alvast in Stockholm! Is ook erg leuk
  5. Trudie:
    5 april 2016
    Veel plezier nog .leuke foto's.
  6. Odile:
    11 april 2016
    Wat is het er prachtig en wat een mooie foto's!
    Heel veel plezier nog!