Over de helft!

12 maart 2016 - Åbo, Finland

Ja, mijn avontuur is alweer over de helft. Vandaag ben ik precies 7 weken hier in Turku. Nog 6,5 te gaan tot dat ik weer naar huis ga.

Deze 7 weken zijn 7 hele drukke weken geweest. In deze weken heb ik stage gelopen op 3 verschillende afdelingen (kraamafdeling/materniteit, kinderchirurgie en prenatale/zwangere afdeling). Wat ook betekende 3x alle administratie en 3x een bundel over mijn leerervaringen. En ik kan je vertellen, die bundels waren niet kort. Want wat een leerervaringen heb ik hier gehad!! Ik heb de afgelopen weken echt geweldige professionals ontmoet waar ik enorm veel van geleerd heb en Ik heb zoveel mooie dingen gezien die mij alleen maar nog enthousiaster maken voor de verloskunde.

De meeste dingen die ik heb geleerd heb op school passen ze hier ook toe. Wat voor mij betekende dat ik heel veel vrijheid kreeg om zelf dingen te ondernemen. Zo kreeg ik gerust mijn eigen patiënten en deden ze alleen de administratieve taken voor mij (want ja ik spreek en schrijf nog steeds geen Fins ). Dit zorgde ervoor dat ik mij de afgelopen weken echt een verloskundige heb gevoeld en ik voel mij eindelijk klaar om echt af te studeren!! :)

Voordat het zover is moet ik nog één stage afronden. De komende 6 weken zal ik stage gaan lopen op de verloskamers. Dit vind ik zelf altijd de spannendste stages. Hier in Turku hebben ze een enorm grote verlosafdeling; 15 gewone verloskamers, 6 onderzoekskamers, 2 keizersnee zalen en een recovery. Ze doen hier gemiddeld 15 bevallingen per dag!!. Voordat ik kan afstuderen moet ik eerst nog 20 bevallingen doen. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat ik die hier moet gaan halen. Ik heb in iedere geval heel veel zin om hier te gaan beginnen.

Natuurlijk heb ik niet alleen maar stage gelopen maar heb ik ook dingen ondernomen. Zo hebben studenten van school hier op 22-2-2016 een avond georganiseerd voor alle uitwisselingsstudenten. Op deze avond zouden we met zijn alle wat gaan eten. De bedoeling was dat iedereen zelf iets zou maken wat veel gegeten wordt in het land waar je vandaag komt. Zo was er onder andere rijst uit China, serrano ham uit Spanje, fetakaas uit Griekenland en natuurlijk pannenkoeken met kaas en appel uit Nederland. Het was erg gezellig om samen te eten. En een leuke manier om de andere uitwisselingsstudenten te leren kennen. En natuurlijk heb ik ook Fins eten geprobeerd. Zo is hier bijvoorbeeld blueberry pie erg populair, eten ze heel veel salmiak, en fazer (speciaal soort chocolade). Mijn buik was dus zeker goed gevuld na deze avond!

Op 28-2-2016 heb ik een bezoek gebracht aan het Kasteel van Turku. Hier kreeg ik een begeleide rondleiding. Het was echt een heel indrukwekkend kasteel. Het is heel groot en enorm mooi gerestaureerd. Het kasteel is in de 13e eeuw gebouwd in opdracht van Zweden. Vroeger was Finland namelijk deel van Zweden. Finland is pas onafhankelijk sinds 1918.

Vorig jaar is er in het kasteel een film opgenomen (The girl king), degene die dus geïnteresseerd zijn hoe het eruit ziet kunnen deze film bekijken. Hier zitten ook scenes in die opgenomen zijn in de Kathedraal van Turku.

Op 4-3-2016 heb ik samen met mijn huisgenoot en een andere uitwisselingsstudent nog een wandeling gemaakt door Turku. Dit was een flinke wandeling van ongeveer 3.5 uur!. Als eerste zijn we langs de oude gevangenis gelopen van Turku. Deze is nu voor een aantal jaren gesloten. Maar vroeger zaten hier de gevaarlijkste criminelen van Finland. Ze hebben nu een plan om er een hotel van te gaan maken.

Als volgt zijn we naar een schip gelopen: The Suomen Joutsen full-rigger. Dit schip is nu eigendom van het museum van Turku. Het schip werd in 1902 gebouwd in de Franse staat. Maar was vanaf 1930 onderdeel van de Finse staat. Het schip is voornamelijk gebruikt als matrozen school. Maar nu ligt hij in de haven en is er een tentoonstelling in de boot.

Daarna zijn we langs de rivier terug gelopen richting de Kathedraal. En zijn we nog met de veerboot naar de andere kant van de rivier geweest.

Het was erg leuk om op deze manier Turku beter te leren kennen. Helaas was ik wel bevroren toen ik eindelijk thuis was. De gevoelstemperatuur was ongeveer -7˚C en er stond een koude wind. Maar het was het zeker waard.

Ik heb ook de afgelopen weken veel leuke dingen mogen meemaken. En ik heb heel veel zin in de 6 weken die nog gaan volgen. Donderdag komen mijn tante en mijn moeder een bezoekje aan mij brengen. En ik hoop dat we dan ook hele leuke dagen hier gaan hebben met zijn drieën! :)

Tot de volgende blog!

1. Regien:
    13 maart 2016
    hoi femke wat een leuk verslag weer tot donderdag xx
  2. Gemma van der kroef:
    13 maart 2016
    leuk om te horen dat het goed gaat. succes met de 20 bevallingen. Ik ga duimen dat je ze gaat halen. als het zo koud is zul je het thermo ondergoed wel gedragen hebben.
    groetjes gemma
  3. Wilma van Doorn:
    15 maart 2016
    Klinkt erg leuk Femke. De tijd gaat erg snel. Blijf er van genieten en het aftellen (van 20 naar 0) kan beginnen. Groetjes Wilma