Mijn eerste dagen in Turku!

25 januari 2016 - Turku, Finland

Zaterdag 23-01-2016 is de dag dat mijn avontuur in Finland gaat beginnen!

Om 09.00 uur rijd ik al samen met Ramon weg van huis. Om 11.40u gaat onze eerste vlucht vanaf Schiphol richting Helsinki. Deze vlucht zal ongeveer 2 uur duren, lekker kort dus. Nadat we onze bagage hebben ingecheckt gaan we gelijk door de douane richting de gate. We hebben namelijk niet heel veel tijd nog voordat we moeten gaan boarden. In het vliegtuig hebben we beide onze eerste ervaring met de Finse taal. We vliegen namelijk met Finnair een Finse vliegtuigmaatschappij. Maar echt... van dat Fins is niks te begrijpen. Na het Fins komt er een Zweedse uitleg (veel mensen in Finland hebben Zweeds als eerste taal). Zweeds is wel een beetje te verstaan. Dit lijkt nog wel een beetje op de Nederlandse taal. Gelukkig want dan begrijpen we nog een beetje was ze zeggen ;). Na ruim 2 uur landen we in Helsinki. Er ligt aardig wat sneeuw maar de kou valt goed mee (rond 0 graden).

Helsinki is niet echt een groot vliegveld. We hoeven gelukkig maar 1.5 uur te wachten op onze volgende vlucht naar Turku. We besloten dan ook om maar even wat te gaan eten aangezien we dit nog niet hebben gedaan. Zeker op het vliegveld merk je dat de prijzen van eten en drinken in Finland een stuk duurder zijn dan in Nederland of België. Natuurlijk verwacht je dat het iets duurder is op een vliegveld maar zo duur daar schrok ik toch een beetje van. Een klein broodje met salami en mozzarella kost hier al €10.50, -. Maar ja je hebt honger en je wilt wat eten dus er was weinig keus haha!.

Daarna gingen we boarden voor onze volgende vlucht. Een vlucht van ongeveer 25 minuten naar Turku, En we gingen met het wel bekende kleine propeller vliegtuigje :). Voordat we weg konden werden eerst de vleugels schoon gespoten om ervoor te zorgen dat al het ijs van de vleugels was. Daarna stegen we op... met heel veel lawaai!. Het was echt een hele bijzondere ervaring om in zo'n vliegtuigje te vliegen. Het was helder met vliegen en toen we bijna in Turku waren kon je daarom ook de stad goed verlicht al zien.

Nadat we geland waren moesten we alleen nog even onze koffers ophalen en zouden we opgehaald worden door mijn tutor van de Universiteit hier (Catherine). En ja ze stond al op ons te wachten. Catherine is een erg vriendelijke jonge vrouw en heeft ons gelijk aangeboden om ons de stad kort te laten zien nadat we naar het appartement waren geweest. Het vliegveld is nog zo'n 10 km buiten de stad dus we moesten nog wel een stukje rijden. En ook hier in Turku ligt veel sneeuw en is het niet heel erg koud (-2 graden). Maar de Finse mensen kunnen wel auto rijden heb ik gemerkt. Ondanks dat de wegen niet helemaal schoon zijn van de sneeuw rijden ze hier gewoon 100km per uur. Dat zal je thuis nooit zien!!.

Aangekomen in het appartement ontmoet in Natalia en Gabriëlla. Natalia is het meisje waar ik het appartement van huur. Ze is erg vriendelijk en heeft er voor gezorgd dat haar kamer netjes is en er schone laken op het bed liggen. Zij vertrek volgende week naar Mexico stad voor een stage. Gabriëlla blijft hier nog een week en vertrekt daarna ook naar Mexico. Het is wel fijn dat Gabriëlla hier nog een week blijft want dan kan ze ons een beetje vertellen hoe alles hier gaat in Finland (iedere flat heeft bijvoorbeeld eigen grote vuilniscontainers, en je kunt het dus altijd weg gooien). Je hoeft niet te wachten tot een bepaalde dag tot dat het opgehaald wordt).

Nadat we onze spullen in het appartement zijn we met Catherine een stuk gaan lopen door de stad. Als eerst zijn we naar het ziekenhuis gelopen waar ik mijn stage zal gaan doen. Dit is twee straten veder en dus heel dichtbij! Toen zijn we doorgelopen naar Novia. Dit is de Universiteit waar ik drie maanden dus aan zal "studeren". En iets veder op is de grootste Kathedraal van Turku. Ook hier zijn we even kort bij wezen kijken. Om daarna door te lopen naar het centrum. In het midden van het centrum zit een groot markt plein. Daarom heen zijn allerlei winkels. Ook zijn er twee enorme winkelcentrums die uitkomen op het plein. Daarnaast zijn we naar het toeristen informatie centrum geweest om een kaart te halen. Helaas was het al dicht en zullen we morgen terug moeten komen om brochures te gaan halen. Ook hebben we in de stad nog wat gedronken in een brouwerij. Dit was vroeger een school. En alle kamers zijn anders ingedeeld. Er hangt echt een hele gezellige sfeer!. Voor dat we terug gingen naar het appartement hebben we nog even boodschappen gedaan (gelukkig zijn de winkels hier dagelijks tot 23.00 uur open :) ). En terug aangekomen bij het appartement hebben we nog wat gegeten en zijn we vroeg gaan slapen. We waren toch best wel moe van het reizen vandaag.

Zondag 24-01-2015

De eerste nacht in mijn bed voor drie maanden... Op zich heb ik redelijk goed geslapen. Het is wel een zachter bed dan thuis maar ik denk dat ik daar gewoon even aan moet wennen. Nadat we redelijk hebben uitgeslapen (10.45 uur Finse tijd, het is hier namelijk een uur later dan in NL/BE) gingen we ontbijten. Het brood dat ze hier hebben is wel anders dan thuis. Het is vaak heel donker en een stuk steviger. Eigenlijk vind ik het wel erg lekker. Maar je zit wel vol na 1 klein broodje (ik dan, Ramon na 2 broodjes).

Omdat gisteren bijna alles dicht was besloten we vandaag opnieuw naar het centrum te gaan. Eerst zijn we langs het toeristen informatie centrum gelopen om nog wat informatie te halen over Turku. Daarna zijn we overdekte winkelcentrums in gelopen. Ze zijn echt heel groot!! En je hebt er allerlei verschillende winkels. We hebben ons daar dus ook wel vermaakt :). Het was ook wel fijn om vandaag binnen te zijn. Het heeft namelijk de hele dag gesneeuwd en daar krijg je toch wel een koud gezicht van. Daarna zijn we nog kort langs de Lidl gelopen (hier zijn de prijzen redelijk normaal). Maar we hadden niet bedacht dat 10 min lopen met veel boodschappen en sneeuw nog best zwaar kan zijn !. Gelukkig is het wel allemaal gelukt.

S’ avonds nog even lekker gedoucht. Dit was wel even uitzoeken hoe het werkte. Je moet namelijk een knop naar buiten trekken. En bij mij lukte dit natuurlijk niet gelijk!

We zijn toch redelijk op tijd gaan slapen want maandag moest ik al om 09.30 uur in het student health centrum zijn om uitleg te krijgen over de verschillende testen die ik moest laten doen. Deze testen zijn om uit te sluiten dat ik een ziekenhuis bacterie bij me draag. Daar zijn ze namelijk heel bang voor hier!

Maandag 25-01-2016

Vandaag een drukke dag op de planning. Eerst om 09.30 uur naar het student health centrum. Daar aangekomen was ik vrij snel aan de beurt. Theiri Sui de dokter die aangesloten is bij Novia heeft me uitgelegd welke testen ik moest laten doen. Ook heeft ze me uitgelegd naar welk laboratorium ik hiervoor moet gaan (andere kant van de stad). Ik kon bij dit laboratorium terecht tussen 13.00 uur en 14.00 uur s ‘middags. Er was dus genoeg tijd om nog even langs Novia te gaan.

Op Novia heb ik Isabelle ontmoet. Dit is de degene die alles regelt rond internationale studenten. Ze heeft me uitleg gegeven over Novia en de stad. In Finland doet de overheid veel voor studenten. Zo krijg je maandelijks een bedrag om mee te printen. Kan je gebruik maken van de sportschool in school. En kan je s’ middags in verschillende restaurants warm eten voor €2.60,-!!. Best wel goed geregeld allemaal dus.

S’ middags liepen als eerst richting het laboratorium. Dit moesten we echt vandaag doen want de resultaten moeten bekend zijn voordat ik op stage begin. Daar aangekomen moet je eerst een nummer trekken. Je kunt kiezen tussen twee opties. Geen idee wat er staat dus maar hopen op de goede!!. Na ongeveer 45 min wachten was ik eindelijk aan de beurt. En natuurlijk kom ik bij iemand terecht die geen Engels spreekt. Nadat 2 andere binnen waren geweest waren ze het erover eens dat ik een afspraak moest maken. Ik had hier natuurlijk geen tijd voor (kon pas 2 februari en ik begin 1 februari met mijn stage). Na veel onduidelijkheid kon ik terug gaan zitten in de wachtkamer en zou ik geroepen worden. Toen ik geroepen werd bleek dat ik helemaal geen afspraak hoefde te maken en dat ik dus gewoon tussen 13.00-14.00 uur kon komen. Ze wisten alleen zelf niet goed welke testen het waren en wat ze hiervoor moesten afnemen. Gelukkig hadden ze het uitgezocht en namen ze het af. 1.5 uur later stapte we eindelijk het laboratorium uit en waren we wel toe aan iets te drinken.

In de stad hebben we wat gedronken en besloten we daarna toch maar eens achter een internet abonnement aan te gaan. Dit is namelijk niet in het appartement. De eerste winkel was geen succes. Als ik internet via een mobiele telefoon nummer wilde hebben moest ik eerst €100,- aansluit kosten betalen. Dit omdat ik niet meer dan 2 jaar in Finland woon. De volgende winkel was beter. Hier kon je namelijk een mobiel wifi kastje kopen die je maandelijks moet opwaarderen. Je hebt dan voor €20.- per maand onbeperkt internet in heel Finland. Dit leek mij dus wel een goede deal :).

En zo zit ik hier nu dus. Mijn eerste blog aan het schrijven over de eerste dagen hier. Ik heb heel veel zin om te beginnen op stage. De mensen die ik heb ontmoet zijn allemaal heel erg aardig en vriendelijk. En ik hoop dat ik nog meer kan zien van de stad de komende dagen. Vanavond gaan we eens kijken wat we de komende dagen willen gaan doen. Morgen heb ik alleen nog een afspraak om 09.00 uur met Heli. Heli is mijn begeleider van Novia die mij zal begeleiden tijdens mijn stage hier. Na dit gesprek heb ik nog genoeg tijd om iets leuks te gaan doen met Ramon :)

1. Wilma van Doorn:
    25 januari 2016
    Wat een geweldig verhaal Femke, zo kunnen we een beetje meeleven met dit geweldige avontuur. Dikke kus Wilma
  2. Evert en Hennie.:
    25 januari 2016
    Wat een mooi eerste verslag van een byzondere stage, ik hoop dat er nog meer gaan volgen.
    Heel veel plezier met het opdoen van nieuwe ervaringen en indrukken.
  3. Marian van Doorn:
    25 januari 2016
    Wat een uitgebreid verslag, we hebben elkaar vanmiddag via facetime al even gesproken maar ik denk dat er vele zijn die het leuk vinden om te lezen hoe het met je gaat. Nog een paar fijne dagen samen met Ramon Xxx van Papa en mij.
  4. Claudia:
    25 januari 2016
    Hoi Femke! Leuk dat je ons op deze manier op de hoogte brengt van je avonturen, ik zal je volgen :) Veel plezier nog samen de aankomende dagen en zorg een beetje voor mn broertje ;) Liefs!
  5. Dolly:
    25 januari 2016
    Femke, wat leuk om te lezen!
    Heel veel plezier daar!

X
  6. Regien:
    26 januari 2016
    erg leuk dat je dit doet en we zullen je zeker blijven volgen hier in nederland veel succes daar
  7. Regien:
    26 januari 2016
    hoi femke leuk dit reisverslag ,hopelijk heb je straks ook nog tijd om ons op de hoogte te houden lief stoer nichtje veel succes en veel plezier xx
  8. Gemma van der kroef:
    26 januari 2016
    Leuk om je lezen wat je daar meemaakt. zo blijven we een beetje op de hoogte. nog een paar gezellige dagen met ramon in de sneeuw.
  9. Evert en Hennie.:
    28 januari 2016
    Wat leuk om zo door jou op de hoogte te blijven van jouw belevenissen en ervaringen in Finland, super! Veel plezier, Hennie xx